onsdag 10 mars 2010

Styrka är att erkänna att man hade fel...

Jag måste ta tillbaka mitt inlägg om Systembolaget. Det visade sig att det grundades på ett alltför löst rykte som inte var sant. Även jag gick alltså i ryktesfällan och jag tar på mig hela skulden för det. Jag ber alla inblandade om ursäkt och även alla läsare som upprörts över inlägget. Här kommer förklaringen:

Hej!
Med anledning av inlägget ovan vill jag berätta och förklara hur det fungerar med sponsring utifrån Systembolagets uppdrag.

Systembolaget finns till av en enda anledning vilket grundar sig på att de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkoholförsäljningen inte styrs av vinstintresse. Vårt uppdrag bygger på samhällsansvar i verksamheten. Därför är det naturligt att också ha ett engagemang i alkoholfrågan utöver det som Systembolagets avtal med staten fastställer. I annan verksamhet sker denna typ av engagemang ofta i form av sponsring.

Inom ramen för Systembolagets alkoholpolitiska roll och vision stöder vi istället aktiviteter som värnar Systembolagets uppdrag och som minskar alkoholkonsumtionen i samhället. Exempel på det är ett råd som Systembolaget har inrättat för alkoholforskning samt IQ-initiativet, vars syfte är att lyfta fram goda exempel på aktiviteter för ett sundare förhållningssätt till alkohol och därigenom minskade alkoholskador i samhället.

För övrigt medverkar Systembolaget inte i någon annan form av sponsring oavsett ändamål. Systembolaget skänker inte heller alkoholfria drycker till lokala evenemang. Däremot kan Systembolaget ta hjälp av externa organisationer i marknadsföringen av alkoholfria produkter.

Systembolagets försäljningsregler innebär dessutom att vi inte säljer till någon under 20 år. Att Systembolaget skulle sponsra någon person eller något företag med alkohol är alltså inte förekommande, oavsett ålder.

Med vänlig hälsning
Rebecka Blomberg, pressekreterare Systembolaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar