söndag 28 mars 2010

Om det var vatten istället

Tänk dig att du står mitt i ett rum som sjuder av liv. Det är folk överallt och alla har hur kul som helst. De dansar och skrattar. MEN, i glasen de håller i händerna finns en klar vätska. Det är vatten.

Visst kan man ha hur galet kul som helst utan alkohol. Det finns ingen lag som säger att alkohol är ett nödvändigt socialt smörjmedel. Det är en illusion, något man tar till i brist på självständighet och tilltro till sin egen lyskraft. Varje människa är en stjärna på sitt eget sätt och för att ta fram de egenskaperna behövs ingen alkohol - det är något pådyvlat och smaklöst.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Nope! Jag håller inte med! Det är en grov generalisring att sätta likhetstecken mellan brist på självständighet och tilltro till sin egen lyskraft med alkoholkonsumtion. Ungefär lika grov generalisering som att påstå att alla nykterister är tråkiga töntar eller f.d missbrukare.

    Alkoholens problem är att det är så allmänt vedertaget att dricka att det blivit nästan mer än en norm. Man ifrågasätter inte ens att det finns en möjlighet att avstå eller dricka ett alkoholfritt alternativ.

    Det finns många som dricker väldigt mycket men som även utan alkohol har en enorm självständighet och lyskraft. I en del fall kan alkoholen ha motsatt effekt och i många avseenden hämma denna självständighet och lyskraft...

    SvaraRadera
  3. Jag håller fullständigt med dig om att alkoholen har blivit mer än en norm. I mitt inlägg reflekterar jag över varför det är så. Du säger själv att personer som dricker kan ha lyskraft och självtillit när de inte dricker, men varför behöver de då dricka? Det är sådana frågor jag ställer mig själv. Är det inte i grund och botten en osäkerhet och ett behov av att höra till, att följa flöocken?

    SvaraRadera