torsdag 11 mars 2010

Fejk-Fulla Nykterister! :D

Jag har en idé. Den är alldeles färsk och ännu så länge bara ett skal, men detaljer kan enkelt diskuteras och korrigeras till det bättre.

Alkoholen är inte bara en berusande dryck, utan det är en hel kultur. Många tror att de måste dricka alkohol för att kunna ta del av de normer och den kultur som följer med i kittet. Jag anser att det inte alls behöver vara så. Men detta skulle nog trots allt kunna vara en anledning till att nykterister sällan bjuds med när folk festar, eftersom de drickande människorna uppenbarligen tror att nykteristerna antingen kommer vara pekpinnar eller vara lika dötrista som många tror att de själva är när de är nyktra.

Att vara nykterist handlar inte bara om att inte dricka. Det handlar om så mycket mer. Som nykterist tycker i alla fall jag personligen att det känns speciellt viktigt att våga släppa på de spärrar som männsikor i vanliga fall bara släpper när de är fulla. Det är viktigt att ha fruktansvärt kul och våga vara galen, utan alkohol... att kunna rocka loss, festa nykter och äga världen - fastän man inte har en droppe sprit i kroppen. Självförtroende och fritt sinne! Det är en stor del av innebörden med att vara nykterist, i alla fall i mina ögon. För mig är det också viktigt att öppna upp möjligheter för att nykterister och tillfälligt nyktra personer skall kunna och våga göra sådant ännu mer än vad de gör idag. För mig är allt det här egentligen mycket viktigare än att vara pekpinne åt dem som dricker och gräva ned mig i världsproblem, det kan jag likagärna vara utan (*skjuta över till Lisa :P*). Det känns mycket viktigare att ha lika roligt som dem som dricker, eller till och med ha ännu roligare utan sprit. Det är det som är andemeningen med att vara nykterist för mig. Om jag inte visste att jag har mycket roligare än dem, vad skulle det då finnas för mening med att avstå från att dricka, förutom en hög med moraliska ställningstaganden? Den högen låter inte alls speciellt frestande ur min livsnjutande synvinkel. Jag vill ha kul och leva livet, inte deppa över problem. Jag vill kunna vakna på morgonen och veta att jag kan vara precis lika cool som jag var kvällen innan, utan att behöva dricka en droppe sprit.

Men, att springa runt på stan och vara galen alldeles ensam är inte ens hälften så roligt som att vara det tillsammans med nykterister och nyktra människor i grupp. Fulla människor hänger ofta i grupp och är urspårade tillsammans, right? Då borde nykterister och modiga nyktra mäniskor också kunna göra det - på ett mer organiserat plan än vad de gör nu - fast självklart utan sprit. Vi borde kunna äga sönder alla alkohol-beroendes skumma beteenden och tokigheter, genom att visa att det minsann går att vara lika utflippad och vågad utan sprit. Vi borde kunna visa dem att vi minsann kan dansa, sjunga, skråla, hoppa runt, flörta ned okända snyggingar, prata förtroligt med främlingar och bete oss precis lika skogstokigt som många tror att de bara kan göra när de är fulla. Det är min idé. Jag vill skapa en organiserad grupp, eller en förening, kalla det vad ni vill - nu eller i framtiden - med nykterister & nyktra människor som vill skutta runt med mig på stan, vara totalt utflippade och galna, viftandes med en stor fet skylt där det står "Fejk-Fulla Nykterister - vi kan och vågar utan sprit!"... eller någonting åt det hållet.

Jag kanske inte kan driva igenom en nykter klubb eller bar, införskaffa en egen luftballong åt UNF och se till att gratis alkoholfria drinkar börjar säljas på festställen... men en galen grupp med Fejk-Fulla Nykterister borde jag väl rimligtvis kunna skrapa ihop? ;D

Vad tycker publiken? Bu eller Bä? :P

3 kommentarer:

  1. Våga inte nedvärdera min politiska gen! Utan den skulle vi inte komma långt!

    Men skämt åsido. Nykterister måste bli mer aktiva i utelivet om vi ska få någon effekt. Människor är ganska lika kor, börjar en springa följer alla andra efter. Alltså, någon måste börja säga nej så kommer till slut fler också att göra det.

    SvaraRadera
  2. Hej! Schysst inlägg :) Jag håller med, Draken! Klart vi ska ut och våga. Är precis hemkommen från en galen spelning med slagsmålsklubben. Helt knäppt. Jag, Ellinor och Vidar och trehundra andra spårade. Men jag är inte helt säker på om det är så bra att använda ordet nykterist för mycket. Eller säga att man är fejk-full. Jag skulle nog snarare vilja säga äkta-fulla modiga människor och fejk-fulla fega alkister. Ska bli jättekul att diskutera lite Fake Free med er, ni är så bra och jag tror ni kommer tycka det är en grymt bra approach!

    SvaraRadera
  3. Mja. Jag tycker inte att det där med Fejk-full nykterist låter bra. Det ger helt fel "meddelande" till människor. Att vara galen och glad betyder inte att man är full, eller i detta fallet fejk-full. Uteslut ordet full och använd något annat.
    Vi är höga- På livet
    Något i den stilen kanske?

    SvaraRadera