tisdag 2 februari 2010

Det är självklart att få dricka - borde det inte vara lika självklart att få tacka nej?

Med anledning av DN:s söndagsbilaga förra veckan (http://www.dn.se/livsstil/halsa/drick-smartare-och-ma-battre-1.1036496) kom jag att tänka på en sak som jag ofta funderar på. Jag själv har sällan blivit ifrågasatt för att jag tackar nej till alkohol, när alla andra dricker. Men så verkar inte vara fallet för flertalet av människorna runt omkring mig. I artikeln går det att läsa om att argument som att man är gravid eller ska köra bil inte ens alltid räcker till. Men det är inte bara i denna artikel som problemet - d.v.s. oförmågan att respektera när folk tackar nej till alkohol - gör sig påmind. Jag har hört om liknande incidenter både muntligen och skriftligen ett otal gånger förut.

Borde det inte vara en självklarhet att kunna tacka nej till alkohol och bli precis lika respekterad som man blir om man väljer att dricka?

När jag tackar nej till alkohol brukar folk på sin höjd fråga mig varför jag inte dricker, vilket har lett till att jag omedvetet utformat ett standardsvar fullspäckat med argument, vilket jag ger så fort jag blir erbjuden alkohol. Efter det svaret är det oftast ingen som trugar mig eller försöker ifrågasätta min ståndpunkt. (Detta standardsvar kommer senare att postas i ett framtida blogginlägg)

Men jag anser att man inte ens ska behöva dra igenom massor av argument på det där viset, för att folk skall acceptera att man inte dricker. Om någon i vanliga fall dricker, men helt enkelt bara har lust att ha en alkoholfri kväll, så borde den personen banne mig kunna tacka nej till alkohol och bli accepterad för det! Man skall inte behöva vara gravid, köra bil hem eller vara i riskzonen till att bli alkoholist... för att kunna göra någonting så enkelt som att säga nej till att dricka - och bli accepterad!

Om det är självklart att dricka alkohol så borde det kunna vara lika självklart att tacka nej! Det enda argumentet som egentligen skall behövas är detta: Jag vill inte. Svårare än så borde det inte vara! Man skall inte behöva göra någonting så fånigt som att låtsas dricka ett glas bara för att blidka sin omvärld, undvika att gå ut för att man inte kan försvara sin ståndpunkt eller bli en påläst mästerdebattör som håller en förelsäning bara för att slippa dricka ett endaste litet glas! Det är ju helt befängt!

Precis som att folk extremt sällan behöver försvara inför andra varför de överhuvudtaget dricker (sålänge de inte stöter på en nyfiken liten nykterist som mig... eller någon av den bitskare sorten ;]), så borde man precis på samma sätt inte behöva försvara sig för att man väljer att inte dricka - oavsett om det gäller att tacka nej till ett glas, en kväll, en vecka, en månad, ett år... eller ett helt liv fyllt av alkohol! Det borde inte vara någon skillnad!

Alla borde ha rätt att tacka nej till alkohol och bli accepterade, utan att behöva argumentera omkull hela alkoholkulturen för att bli respekterade i sitt val! Att dricka alkohol borde vara någonting man självmant väljer - inte tvingas eller trugas till av sin omvärld!

Men eftersom detta uppenbarligen inte är ett möjligt och realistiskt scenario i dagens samhälle - med tanke på att världen både ekonomiskt, kulturellt, statligt och individuellt är så insyltad i alkoholkulturen - så kommer jag, i framtiden och i denna blogg, att skriva en liten guide med lämpliga argument som hjälper dig att tacka nej till alkohol.

3 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med. Respekt till de som tackar NEJ till alcohol. Om man säger att man inte vill dricka så borde det respekteras. Åtmaistonde bör det räcka med ett kort "Nej!" om ett "Varför?" kommer upp.

    Aitch

    SvaraRadera
  2. Självklart bör det respekteras. Men samtidigt så är det väl inte helt förvånande att handlingar som utmärker sig ifrågasätts (i det här fallet alltså avståendet från alkohol)?
    Samma sak gäller väl mycket annat? Att vissa personer avstår från tv-tittande, kött eller bilåkande kan väl även ofta det mötas med förvåning.
    Avvikande beteende ifrågasätts, kalla det logik eller respektlöshet.

    Sedan hur många personer som blir itvingade alkohol efter ett nej är nog en summa som kan bli svår att ta reda på men en enkätundersökning kanske skulle kunna ge ungefärliga siffror?

    SvaraRadera
  3. Jag finner det inte alls förvånande att avvikande beteende ifrågasätts. Men det betyder på inget vis att ifrågasättandet behöver förbli accepterat som en självklarhet. Mönster går att bryta, vare sig de beror på respektlöshet eller logik. Själv tror jag att det beror på att folk har svårt att se och tänka utanför sitt eget perspektiv, att leva sig in i andras livssituation och val. Kan man tänka utanför sina egna ramar är det lättare att acceptera oliktänkande, precis på samma sätt som man accepterar dem som håller sig till normen.

    Detta är en av anledningarna till att vi driver den här bloggen, eftersom vi vill få till en förändring. Vi vill uppnå större tolerans och acceptans åtminstone för EN ifrågasatt grupp i samhället. Det är bättre än ingenting.

    Ja. Det är en bra idé, som vi har diskuterat förut men som ännu inte kommit till stånd med. Den här bloggen är ännu ung, men så småningom kommer allt som behövs att finnas. Vi ska försöka kontakta folk som kan tänka sig att hjälpa oss med enkätundersökningar.

    SvaraRadera