fredag 19 februari 2010

Systembolag-chock!!

Idag fick jag veta en ganska underlig, men även förargande, sak. En klasskamrat till mig berättade att en vän gör ett projektarbete om sponsring - inget konstigt med det - personen i fråga hade fått sponsring av Systembolaget med pengar och - hör och häpna - alkohol (!). Människan är 18 år gammal.
Vad jag vet är det fortfarande så att åldersgränsen för att köpa alkohol på Systembolaget är 20 år. Därmed har Systembolaget faktiskt gjort sig skyldiga till ett brott, nämligen att köpa ut alkohol till minderåriga.
Var är etiken och moralen? Systembolaget undergräver sin egen trovärdighet som ett medel för att sänka alkoholkonsumtionen. Att förse en underårig med alkohol för att personen ska göra reklam för Systemet är ett grovt felsteg som kan få ödesdigra konsekvenser. Budskapet är DRICK! Börja också gärna så tidigt som möjligt så får vi sälja desto mer!
För att bevara förtroendet för det enda vi egentligen har kvar av alkoholmonopolet borde reglerna skärpas till. Små tankar om att återinföra motboken smyger sig sakta in i mitt huvud...

5 kommentarer:

  1. Bra förslag, men ännu bättre är att skicka info till TT och tidningar med rubriken: Visste du att Systembolaget skänker sprit till ungdomar!

    SvaraRadera
  2. Vad säger Systembolaget? Har ni fått någon feedback? Skicka gärna länken till folkhälsominister Maria Larsson och till skolminister Jan Björklund!

    SvaraRadera
  3. Jag har mailat till hon som jag hört fått alkoholen, men hon menade att det inte stämde alls. Att Systembolaget är ett statligt företag som man inte kan få sponsring från generellt. Jag får anta att hon talar sanning och att det jag hörde enbart var ett löst rykte. Skulle det vara sant är det otroligt anmärkningsvärt, är det falskt får jag be om ursäkt till alla inblandade.

    SvaraRadera
  4. Rebecka Blomberg, Systembolaget10 mars 2010 kl. 12:52

    Hej!
    Med anledning av inlägget ovan vill jag berätta och förklara hur det fungerar med sponsring utifrån Systembolagets uppdrag.

    Systembolaget finns till av en enda anledning vilket grundar sig på att de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkoholförsäljningen inte styrs av vinstintresse. Vårt uppdrag bygger på samhällsansvar i verksamheten. Därför är det naturligt att också ha ett engagemang i alkoholfrågan utöver det som Systembolagets avtal med staten fastställer. I annan verksamhet sker denna typ av engagemang ofta i form av sponsring.

    Inom ramen för Systembolagets alkoholpolitiska roll och vision stöder vi istället aktiviteter som värnar Systembolagets uppdrag och som minskar alkoholkonsumtionen i samhället. Exempel på det är ett råd som Systembolaget har inrättat för alkoholforskning samt IQ-initiativet, vars syfte är att lyfta fram goda exempel på aktiviteter för ett sundare förhållningssätt till alkohol och därigenom minskade alkoholskador i samhället.

    För övrigt medverkar Systembolaget inte i någon annan form av sponsring oavsett ändamål. Systembolaget skänker inte heller alkoholfria drycker till lokala evenemang. Däremot kan Systembolaget ta hjälp av externa organisationer i marknadsföringen av alkoholfria produkter.

    Systembolagets försäljningsregler innebär dessutom att vi inte säljer till någon under 20 år. Att Systembolaget skulle sponsra någon person eller något företag med alkohol är alltså inte förekommande, oavsett ålder.

    Med vänlig hälsning
    Rebecka Blomberg, pressekreterare Systembolaget

    SvaraRadera