söndag 31 januari 2010

"Jag dricker så lite jag vill"

Söndagsbilagan till DN (http://www.dn.se/livsstil/halsa/drick-smartare-och-ma-battre-1.1036496) har en artikel om hur man kan dricka smartare och som också tar upp alkoholens skadeverkningar ur ett hälsoperspektiv. Det står visserligen ingenting om alkohol som cancerframkallande ämne, vilket det är. Nästan alla cancerformer stimuleras av alkohol, t.ex. bröstcancer som är en mycket vanlig dödsorsak bland kvinnor och prostatacancer för män.

Men att det överhuvudtaget kommer upp är väldigt uppfriskande i detta instängda rum som är svensk alkoholsyn överlag. Att Jonas Leijonhufvud, som ska skaffa sig en bättre hälsa i denna artikelserie, skriver att han nästa gång han går på krogen och grabbkompisarna säger ”kompis, du dricker dåligt.” ska han stålsätta sig för han dricker hur lite han vill (http://www.dn.se/livsstil/2.1200/kompis-jag-dricker-sa-lite-jag-vill-1.1036495).

Ett plus i kanten, även om det är sorgligt, är att flera kända mediepersonligheter dött relativt unga (60-70 års ålder) på senaste tiden, antagligen med kombinationen alkohol och stress i ryggsäcken. Mediefolket börjar väl bli skraja och det innebär mer uppmärksamhet för alkoholfrågan.

Till sist måste jag bara referera till detta som också stod i DN:s söndagsbilaga idag:
Fråga: Har du tagit en vit månad någon gång?
Det går nästan sju sockerbitar på ett glas rött och en stor stark innehåller lika många kalorier som en tårtbit. Dessutom försämrar alkoholen leverns förmåga att bränna fett. Men det är sällan på grund av vikten som vi spottar i glaset.

Panagiotis Kotsadam, 62, taxiförare, Sundbyberg
- Jag har haft många vita år. Jag dricker inte alkohol eftersom jag inte gillar det. Det är varken av hälsoskäl eller religiösa skäl. Jag har provat, men tycker inte om smaken.
(Källa: Veckans fråga DN 31/1 2010, s. 4)

Bilden är på en liten farbror med ett stort skägg och mysig uppsyn, är inte det dagens förebild?

2 kommentarer:

  1. Jag älskar din avslutande kommentar! <3 Och det här var just precis det jag hade tänkt skriva om, fast med ett lite annat perspektiv. Tur att det perspektivet "blev över" åt mig. :P Så då tar jag också och skriver om DN-artikeln, ur en lite annan synvinkel. ;)

    SvaraRadera
  2. Bra med klarsynta tjejer - precis som Doreen, mediaprofil som konstaterar att sprit smakar fönsterputs och vem vill dricka det när det finns chaite med varm mjölk!
    Fortsätt att sprida ert klartänkta budskap och lycka till!

    SvaraRadera