lördag 30 januari 2010

I Frankrike pratas det

Frankrike är vinlandet nummer ett. Inget annat land är väl så förknippat med sippande av vin och smällande av champagnekorkar. MEN, något har hänt. Det har börjat pratas. Alkoholkonsumtion har börjat diskuteras, jag vet inget om vilken sida som har de bästa argumenten eller något i den stilen men i det här fallet gör det inte så mycket. Det viktigaste är att alltid hålla diskussionen om drickandet aktuell. Så fort den tystnar försvinner debatten om baksidorna och alla de som faktiskt råkar illa ut p.g.a. alkoholkulturen. Vi i Sverige måste också ifrågasätta och prata. Annars står vi där med en rejäl baksmälla om några år.

1 kommentar:

  1. Hej Lisa! Riktigt bra blogg, tycker jag :) Jag tycker du har rätt, alkoholfrågan måste vara levande ända tills alkoholen inte längre är ett stort samhällsproblem! Och jag skulle faktiskt säga att vi i Sverige är riktigt bra på att prata om det, forska på det osv. 90% av all alkoholforskning görs i det så kallade spritbältet. Och IOGT-NTO har under sina många decennier bidragit till en bra diskussion om alkohol. Som jag ser det måste diskussionen sluta handla så mycket om enskilda personers alkoholproblem och behandlingen av dessa och istället fokusera på det kulturproblem som omgärdar alkoholen. Det faktum att det måste finnas en nykterhetsorganisation för att alkoholen är en så stor del av samhället tycker jag är absurdt. Och det är viktigt att komma ihåg det när vi ifrågasätter och pratar, tycker jag. Alkoholen får inte vara den självklarhet den för många är.

    SvaraRadera