söndag 24 januari 2010

Om vi nu ska ge oss in på politik också

Jag har en liten fundering bara; Fredrik Reinfeldt påstod, i sitt anförande till partiledardebatten onsdagen 20 januari, att en av de viktigaste frågorna blir att bekämpa brott och droger, DROGER. Tidigare i veckan presenterade folkhälsominister Maria Larsson ett förslag till en ny alkohollag som bl.a. ska göra det lättare för ställen som inte serverar varm mat att få alkoholtillstånd.
Hm… Skulle det inte vara ett bättre sätt att bekämpa droger genom att begränsa spridningen av den vanligaste av dem alla? Även om inte just den här nya paragrafen i lagen får en enorm betydelse är det en signal som säger: drick, drick, DRICK! Visst kan man mena att det är var och ens ansvar hur man sköter sig. Men blir varor som alkohol mer tillgängliga är det oundvikligt att folk dricker mer än annars, det kan till och med forskning visa.
Så, dålig koll eller dubbelspel? Snarare det senare skulle jag tro. EU vill ju att vi ska dricka mer så att vinbönderna får sälja så mycket de bara orkar, samma sak med den snuskigt rika bryggeriindustrin. Men det låter ju alltid snyggt och ansvarstagande att man ska bekämpa droger.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det har var ett otroligt ignorant inlagg. Kristdemokraterna (Maria Larsson ar en medlem av detta parti) ar det mest socialkonservativa partiet i riksdagen (inget annat parti kan jamforas) och detta forslag kommer pa intet satt bidra till okat alkohol-missbruk-. Forslaget ar sa att Sushi resturanger etc. kan servera vin eller ol och saledes konkurrera med andra resturanger. Kristdemokraterna vill endast ratta till en sak implementerad av socialdemokraterna som forsvarat for just sushi agare.

    Jag tycker aven att ni skrattar riktiga drogfragor i ansiktet, och dess offer, nar ni sa osakligt slar ner pa Fredrik Reinfeldts uttalande om att bekampa droger med en jamforelse till sushi resturanger.

    SvaraRadera
  2. Det är absolut ingen kritik mot KD som parti utan mer mot trenden i sig att gå mot ökad liberalisering. Jag tycker att det blir en aning fel när man menar att man vill bekämpa droger och samtidigt lägger förslag som på lång sikt kommer att liberalisera systemet. Det har inget med enskilda sushirestauranger att göra. Idéer finns ju om gårdsförsäljning av vin och man har fortfarande inte minskat införselkvoterna för alkohol även om Maria Larsson framhöll det som en viktig fråga.
    Nu ska jag inte ta ställning politiskt, men i stort tycker jag att Fredrik Reinfeldt gör ett bra arbete med att leda regeringen. Men brister måste synas och vad vore demokrati utan debatt!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle för det första bara vilja påpeka att alla drogfrågor är viktiga frågor, oavsett om de är stora eller små. Om man tar upp en liten fråga är det långt mycket bättre än att inte göra någonting alls. Varje liten fråga är en del av en större. Genom att ta tag i de små frågorna kan man på sikt också tackla de riktigt stora. Därför anser jag att det inte går att kalla några frågor för "riktiga" drogfrågor. Alla drogfrågor är viktiga, precis som att små barr i en myrstack bär upp hela dess struktur och är livsnödvändiga för dess existens. Om vi inte nämner de små frågorna kan vi inte utveckla den översikt som behövs för att de större frågorna överhuvudtaget skall kunna synas.

    För det andra vill jag också klargöra att jag inte är speciellt insatt i politik, vilket också är anledningen till att det är Lisa som skriver dessa typer av inlägg, eftersom hon har större kunskaper i det och intresse av det än mig. Därför känns det ganska fel när du attackerar oss och därmed även mig för detta inlägg, eftersom jag ännu inte lagt mig i alkoholpolitiken.

    SvaraRadera
  4. Haha, ja, det är verkligen ett politiskt spel. Många är livrädda för de illegala drogerna, men lika livrädda för en höjd alkoholskatt. Tyvärr bidrar både uttalanden som Reinfeldts och många av medias utspel till någonslags bild av att de illegala drogerna är ett mångdubbelt större problem än alkoholproblemen, vilket naturligtvis är fel.

    Det intressanta här tycker jag är att fråga sig: Kan man med hjälp av en liberal alkoholpolitik skydda sig ifrån de illegala drogerna? Kan man med sänkta skatter skydda sig från hembränningen? Och så vidare. Men det är förstås så att drogbruk leder till drogbruk. De som röker heroin har rökt hasch har rökt tobak.

    Alexandra, precis som det låter väldigt harmlöst med "gårdsförsäljning" låter "saké på sushin" inte som något stort hälsoproblem. Men tillgängligheten är en av de främsta faktorerna som påverkar totalkonsumtionen, som i sin tur påverkar alkoholproblemen.

    Anser du alltså att det är ignorant att ifrågasätta när stadsministern pratar om att drogerna är ett av de viktigaste områdena, samtidigt som regeringen i sitt förslag markant vill öka antalet ställen att få tag på den ur makroperspektiv mest skadliga drogen av dem alla?

    SvaraRadera