lördag 23 januari 2010

Alkohol är en drog - en accepterad drog.

Jag sneglade lite på när mina föräldrar tittade på "Stjärnorna på slottet" alldeles nyss. Där talade Tommy Körberg om hur förkastligt, farligt och beroendeframkallande kokain är - trots dess många positiva biverkningar - ett riktigt vettigt och fångande litet inslag i serien. Sedan, när de talat klart om kokainet, höjde samtliga "stjärnor på slottet" sina glas och drack sin berusande stämningshöjande alkohol. Det fick mig att gapskratta. Ur min synvinkel såg hela situationen synnerligen komisk ut.

Tillåt mig att förklara varför. De flesta verkar inte inse det, men alkohol är faktiskt en drog. Det är precis lika mycket en drog som alla andra droger runt omkring oss... men ändock en accepterad drog i samhället. Det är en lika accepterad och vardaglig företeelse i samhället, som tillexempel sex eller andra adrenalinhöjande upplevelser är. Samtliga drogers huvudsyfte är att på ett eller annat onaturligt sätt förvrida sinnet, trycka på gömda och glömda knappar i huvudet, förstärka specifika impulser samt skruva om maskineriet i hjärnan tillfälligt eller permanent. Det är exakt vad droger gör och precis vad alkohol också gör. Alkohol borde därför på inget sätt exkluderas ur kategorin droger, utan istället ses som den riskfyllda substans den faktiskt utgör i den här världen.

Vill du veta varför jag anser att alkohol är en riskfylld substans? Skrattar du åt påståendet? Ja du, vi får väl se... keep reading...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar