torsdag 21 januari 2010

Finns svaren i botten på flaskan?

Det finns så många frågor som behöver söka sina svar, så många frågor som behöver flyta upp ur dimman och komma till klarhet, som behöver formas i ord... likt glaset som omsluter flaskan. Vad finns där inne bakom glasets spegling? Vad betyder den egentligen, vätskan som stilla flyter genom världen och snärjer den alltmer i sin tysthet?

Alkoholen gör sin existens påmind överallt i vårt samhälle... vare sig man skådar högt eller lågt, till fest eller till ruinering... till lycka eller olycka. Vart man än vänder sig och vad det än gäller, rinner och flyter dess vätska omkring i blod, i burkar och i flaskor... för att omsluta hela samhället och på något underligt vis binda samman människor med sin berusande makt - men varför? Det är en fråga som jag har funderat över ända sedan jag fick reda på att det finns någonting som heter alkohol... någonting som för en kort stund kan höja vissa olycksaliga själar till blind hämningslös lycka, men ändock krossa och fördärva både liv, kropp och själ... någonting med makten att suga ned en människa i begärets mäktiga skoningslösa djup, utan att lättvindigt släppa taget om sitt byte när det väl är fångat. Vissa slipper undan, vissa klarar att balansera på knivens vassa egg... men det är långt ifrån alla.

Varför dricker man alkohol? Vilka personliga skäl har man? Vad gör det så svårt att sluta? Varför börjar man överhuvudtaget dricka? Varför har alkoholen en så stor roll i vårt samhälle? Vad är det som ger den en sådan makt? Vad skulle hända med vårt samhälle om det inte fanns alkohol? Vilken funktion har alkoholen som maktmedel både individuellt och kollektivt? Och vi som inte dricker, vilka skäl har vi till vår ståndpunkt? Hur känns det att vara en festprisse? En "måttlig" konsument av alkohol? En nykterist? En som bara dricker någon gång ibland? Det finns så många frågor, så många att de inte får plats.

Vätskan i flaskan svävar tyst och stilla i glasets hårda yta. Inga svar kommer därifrån. Jag tror att svaren kommer till den som ser världen omkring sig, betraktar, lever sig in i det andra berättar, lyssnar, funderar, delger sina egna tankar och försöker förstå andras. Jag vill försöka finna svaren på många frågor som länge har gäckat mig, som den nykterist jag har varit hela mitt liv hittills, en betraktare av alkoholens jordklot och genomsyrande makt... utifrån. Nu vill jag söka inifrån, gräva så djupt jag kan, höra andras ord och se deras synvinklar. Det är inte säkert att jag lyckas finna svar på allt. Men med andras hjälp, med andras berättelser och erfarenheter, kanske vi tillsammans kan komma en bit på väg och sträcka oss efter svaren. Allas perspektiv och synpunkter räknas.

Nu återstår bara den ödesdigra frågan: Vågar du, med öppna ögon och med klart sinne, kasta dig ut på jakt efter svaren och försöka se sanningen i vitögat?

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade detta av en ren slump, letade knappt... (Intressant i sig!) Tänkte bara tipsa om att läsa mina Anteckningar (om alkohol) på min Facebook-profil. Det är trevligt att se att det är fler än jag som ser hur "alkohol-fixeringen" genomsyrar hela samhället!

    Hälsningar
    Ingela Melinder

    SvaraRadera